Eindelijk een club die het goed aanpakt. Integratie van social media met voetbal. Er waren natuurlijk al een aantal initiatieven zoals van Clubeigenaar.nl. Zij hebben een pilot uitgevoerd bij FC Oss en inmiddels is ook Vitesse aan hun portfolio toegevoegd. Ik heb echter niet zo veel met dit model (alhoewel model Vitesse is niet gebaseerd of fan ownership en heeft daardoor meer kans van slagen) en heb meer met het model van Roda JC. Met name omdat de fan community van Roda JC volledig gratis is. Bij Clubeigenaar wordt de illusie gewekt dat de fans een daadwerkelijke stem hebben in het beleid. Het model is gebaseerd op transparantie, integriteit en respect. Mooie woorden maar in de conservatieve wereld van het voetbal is dit gedoemd te mislukken.
Voorbeelden zoals http://www.myfootballclub.co.uk/ of in Duitsland Fortuna Köln lijken in het begin succesvol. Met name omdat het aanlokkelijk klinkt. De mogelijkheid om als fan echt een stem te hebben in het beleid van de club klinkt te mooi om waar te zijn. Maar dan moet die fan wel geïnteresseerd blijven. Er zijn namelijk al geluiden dat het bij Ebbsfleet helemaal niet zo goed loopt. Met name het aflopend aantal fans dat daadwerkelijk de moeite neemt om te stemmen op bijvoorbeeld de opstelling baart zorgen. Meer daarover in dit artikel . In Nederland is ook een poging gedaan en jammerlijk mislukt. Al met al is het wel een ontwikkeling die niet meer te stoppen is en de aanzet tot meer communicatie met de achterban is wel ingezet. Het is nu echter zaak om te zoeken naar de juiste weg en Roda JC heeft daarin, vermoed ik, een goede stap voorwaarts gezet.
vrijdag 14 augustus 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten